In de baan en het opgefriste clubhuis

Ieder nadeel heeft ook zijn voordeel...

Eigenlijk moet ik schrijven: “Alle nadeel heb z’n voordeel”. Want als je een grootmeester in oneliners citeert, en dat was Johan Cruijff, dan moet je het wel correct doen natuurlijk.

Maar ter zake. Vanaf 12 maart tot 11 mei mochten we niet de golfbaan op. Het waarom laat ik achterwege, kan het c-woord niet uit mijn b.., uh pen krijgen. Daarbij hadden we ook nog geen idee wanneer we weer een rondje mochten lopen. Met spanning zaten vele golfers dinsdagavond om klokslag 7 voor de buis, wachtend op een nieuw fenomeen: de Haagse dinsdagavondshow met gebarentolk. Het verlossende woord van Mark kwam pas in de derde editie. En je zag hem inwendig stiekem een beetje stralen bij de legendarische woorden: IT GIET OAN! Oeps, nou haal ik toch twee zaken door elkaar. Het was gewoon: er kan weer buiten gesport (lees gegolfd) worden... Maar als oud 11-stedenschaatser voelde het wel zo ongeveer.

Eerst moest er nog wel geboekt worden en dat viel nog niet mee. Het landelijk boekingsportaal liep binnen 2 minuten krakend vast. De drie dolle dagen van de Bijenkorf waren er vergeleken kinderspel bij. Maar uiteindelijk lukte het toch om een kostbare starttijd te pakken te krijgen.

Wat waren we blij dat we weer de baan in mochten. In het begin was het wel even wennen want noodgedwongen waren we ineens allemaal kofferbakgolfers. (Noot: dat zijn golfers die gewoonlijk geen gebruik maken van onze faciliteiten: schoenen aan en uit op de parkeerplaats, en na afloop niets nuttigen in het restaurant).

Op de 1e teebox aangekomen kostte het veel moeite om elkaar na zo’n lange tijd geen hug te geven (grappig, in het Fries is een knuffel ook hug).

We moeten voorlopig genoegen nemen met een onhandige elleboogstoot. De baan lag er prachtig bij. Het mooie weer tijdens de lockdown leek een beetje op te zijn, maar dat deerde ons niet.

En wat schetste onze verbazing? Na 12 holes, inmiddels blauw van de kou, zagen we ineens een wit karretje onze kant opkomen. Dat was geen Marshall, nee dat leek op baancatering! Wat een aangename verrassing. Warme chocomelk, een gevulde koek of een broodje gezond, alles was verkrijgbaar. Wat een briljant idee van ons restaurant.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Dit is wat mij betreft nu echt een mooi voorbeeld van “Buitengewoon gastvrij”. Gelukkig, want ik begon me zo zoetjes aan af te vragen wat ons bestuur nu met deze term voor heeft. Dit wordt absoluut door de leden van harte op prijs gesteld, maar ook onze gasten zullen deze extra service bijzonder waarderen. En, ook belangrijk, hiermee onderscheiden we ons van vele andere golfbanen. Ik pleit er dan ook voor dat we dit er in houden. En niet alleen bij sponsorevenementen, gewoon elke dag als we een rondje lopen.

Ik begrijp natuurlijk dat dit extra personeelskosten en organisatie met zich mee brengt. Maar tussen onze 1200 leden zal er toch wel een zijn die dit samen met een ploegje vrijwilligers oppakt?

Ik daag u uit, schroom niet en trek aan de bel...

Redactielid (eindredactie) Naam: Betty Croonen

HGC-lid sinds: 1998

Werkzaam geweest als: Communicatie manager bij automatiseringsbedrijf en freelance projectmanager voor grote communicatietrajecten.

Hobbies naast golf: Muziek, boeken, films en reizen.

Affiniteit met redactiewerk: Speel graag met taal en hou van schrijven. Daarnaast vind ik het leuk om samen met een team iets tot stand te brengen.

Van de nood een deugd maken!

In de vorige MeerMARE schreven we hier al over: de intelligente lockdownperiode aangrijpen om werkzaamheden in het clubhuis te doen. En van het opgefriste restaurant en terras hebben we gelukkig al de afgelopen weken met plezier kunnen genieten.

Ter voorbereiding van de plannen om verder te gaan met de renovatie van het clubhuis heeft het bestuur begin dit jaar onderzoek laten doen door een derde partij – Instaview- naar de staat van de installaties. Denk onder andere aan CV (eisen brandveiligheid), elektrische installatie (sterk verouderd) en riolering (regelmatig stankoverlast).

Na de ledenbijeenkomst van begin maart was het de bedoeling de resultaten van het onderzoek mee te nemen in de plannen van de inmiddels opgerichte bouwcommissie om die vervolgens voor te kunnen leggen aan de leden. Helaas gooide COVID-19 roet in het eten.

Het sluiten van het clubhuis bood wèl de gelegenheid om het grootschalig noodzakelijke onderhoud (logisch in een pand van ruim 30 jaar oud) zonder overlast voor onze leden en gasten aan te pakken.

Meerdere installateurs en aannemers zijn gevraagd een offerte uit te brengen op basis van open calculatie, ofwel met een transparante begroting.

De opdracht is uiteindelijk gegeven aan ons businesslid Horsman & Co, Homma Elektrotechniek en Vetim Verwarmings- en Technische Installatie.

In de brief van het bestuur aan alle leden met daarin de toelichting op de voorgenomen werkzaamheden en de daarmee samenhangende kosten zijn ruim 80 reacties gekomen. 95% Van de respondenten was zeer positief: ga hiermee door!

Uitgangspunt van de bouwcommissie was wel dat dit onderhoud ook zou passen in de toekomstige verdere renovatie van het clubhuis. Met andere woorden nu geen geld weggooien, maar zodanig laten uitvoeren dat het de verdere plannen van vernieuwing niet in de weg zal staan.

Alle leidingen die aangepakt moesten worden liepen door de toiletgroep op de eerste etage. Als daar dan toch ‘gebroken’ moest worden, dan die ook maar meteen opknappen, hetgeen ook past in de toekomstige plannen.

Het nieuwe ketelhuis voor de CV-installatie en luchtbehandeling staat nu op een plek die later geschikt is (voormalige commissie bergruimte op de 2e verdieping).

Een volledig nieuwe groepenkast voor de elektra is gemaakt in de hal (entree achterzijde). De panelen hiervan, zijn weer gebruikt bij de vernieuwde toiletgroep op de eerste etage. Daarmee is ook de huisstijl van beneden doorgevoerd naar boven.

Levertijden op materiaal, tegels voor de toiletgroep etcetera, bepalen het moment waarop straks opgeleverd kan worden. De verwachting is dat eind juli de werkzaamheden zijn afgerond en de risico’s van ondeugdelijke en/of niet meer aan de eisen van vandaag de dag voldoende installaties weggenomen zullen zijn.

Dit betekent overigens niet dat we de komende jaren achterover kunnen leunen. Nu wordt het noodzakelijke onderhoud gedaan. Als de financiën van de club het toelaten zullen we verder moeten gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de klimaatbeheersing in het pand, het structureel oplossen van de lekkages van het dak en niet te vergeten de kleedkamers van de heren.

De eerste stap is gezet! De komende jaren zal er vast en zeker een vervolg op komen.

Met dank aan Hans van Leeuwen, bestuurslid,

voor de toelichting op de voortgang.