Caddiemasters in beeld

Als u het clubhuis betreedt om u aan te melden voor een rondje golf, iets in de shop te kopen of gewoon informatie over iets nodig hebt, dan zijn zij degenen die u te woord staan en met raad en daad helpen: Gonda, Barbara, José, Marije, Sigrid en Petra. Samen hebben zij ongeveer 50 jaar ervaring in het caddiemasterschap, de een wat meer dan de ander, maar als team is er nog maar weinig waar ze geen antwoord op hebben.

Hoe ziet een dag van een caddiemaster er eigenlijk uit?

Bij binnenkomst schakelen zij eerst de telefoon in en starten de computer op. De telefoon begint direct te rinkelen met aan- of afmeldingen voor dezelfde dag of voor de komende twee weken. Alle baanreserveringen staan in de baanplanner en de caddiemaster heeft daardoor goed overzicht wie, wanneer, wat geboekt heeft. Daardoor kan ze ook de doorstroming in de baan goed in de gaten houden en waar nodig boekingen verschuiven (altijd in overleg met de speler natuurlijk). Dan is het voor iedereen prettig spelen. Contact met de aanwezige marshal is ook een belangrijke taak van de caddiemaster, samen vormen zij een goed team.

Leden en gasten lopen binnen en de caddiemasters proberen iedereen zo snel en efficient mogelijk te helpen met een reservering, het verzetten ervan of anderszins. Tevens hebben zij een luisterend oor voor diegene die graag wat meer wil vertellen over een blessure, de thuissituatie of wat dan ook. Soms lijkt het rustig aan de balie en lijkt twee caddiemasters wat veel, maar het kan razendsnel veranderen en dan komen ze handen en oren tekort.

Als het even wat rustiger is aan de balie is er tijd om de was te draaien. De caddiemasters wassen de hand- en theedoeken van het restaurant en de handdoeken uit de kleedkamers. Vervolgens vullen ze de handdoeken in de kleedkamers weer aan.

Zij informeren greenfeespelers die niet bekend zijn met de baan over de lussen, leggen uit waar ze moeten starten en als ze na de ronde van het restaurant gebruik willen maken kan de caddiemaster een reservering verzorgen. Ook geven ze informatie over arrangementen zoals play & plate of nine & dine.

Als er een melding komt dat de ballenmachine geen ballen meer geeft gaat de caddiemaster mee naar buiten en heeft zo haar oplossingen om ervoor te zorgen dat de machine weer gaat draaien en iedereen weer een balletje kan gaan slaan op de driving range. En dan snel weer terug naar de balie, want er staat iemand die graag een zak met lakeballs wil kopen en advies wil over een golfhandschoen!

Tijdens coronatijd checkten de caddiemasters ook nog bij eenieder de QR-code, deelden polsbandjes uit en wezen bezoekers erop dat men een mondkapje moest dragen in het clubhuis. Had u geen mondkapje dan zorgden zij dat u er toch een had. Wat heerlijk dat dat na 25 februari allemaal niet meer hoefde!

Wat ’s morgens overigens ook meteen gedaan wordt is de calamiteitenbuggy buiten zetten, want je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Bijna alle caddiemasters hebben een BHV (bedrijfshulpverlening) cursus gedaan, zodat zij meteen in de buggy kunnen springen om eerste hulp te verlenen. Gelukkig komt dat niet zo heel vaak voor, maar het is een rustige gedachte dat zij dan weten wat ze moeten doen. Ingeval van een calamiteit fungeert de caddiemaster ook als coördinator naar de GGD, de ambulance en/of de politie. Overigens hebben meerdere HGC-medewerkers hun BHV diploma en is er altijd iemand aanwezig die te hulp kan schieten.

In het winterseizoen komt het regelmatig voor dat er geen trolleys en handicarts de baan in mogen om de baan te beschermen zodat deze niet kapot gereden wordt. Voor veel spelers betekent dat dat ze niet kunnen spelen en dan kan het gebeuren dat de frustratie daarover geuit wordt tegen de caddiemaster. Ook dan is het hun taak om aandacht te besteden aan deze frustratie en daar begripvol mee om te gaan. Niet altijd makkelijk, maar het hoort erbij!

Is er baanonderhoud, zijn er winter- of zomergreens, is er een wedstrijd of competitie, kunnen we 9 holes spelen, is de Bolstra verlicht, kan ik een kadobon kopen, ik kom mijn competitiekleding ophalen, kan ik iets ruilen, mag ik een draagtas lenen, kan ik een paar clubjes lenen om op de driving range een balletje te slaan? Maar ook: ik wil graag lid worden, hoe werkt dat? Wat moet ik daarvoor doen en heeft u een formulier? Hoeveel mensen staan er op de wachtlijst en kan ik een locker krijgen? Allemaal vragen die de caddiemaster aan de balie krijgt; kan de vraag niet direct beantwoord worden dan wordt u vriendelijk doorverwezen naar iemand die dat wel kan.

Wat de caddiemasters wel jammer vinden is dat veel mensen niet meer even binnenkomen om zich te melden maar zich aanmelden via de app of bellen dat ‘ze er zijn’. Op die manier is er minder persoonlijk contact met de leden en de gasten en hebben ze minder gelegenheid om u te voorzien van allerhande informatie. Loop dus regelmatig even bij ze langs!

Per 1 april heeft Sigrid het team verlaten, maar we zullen haar nog wel regelmatig op de club zien om een balletje te slaan.

Marshals (gastheren/gastvrouwen) gevraagd

Ongetwijfeld bent u ze tegengekomen in de baan; onze marshals. Maar wat zijn nu de taken van een marshal en is dat wat voor u?

De NGF beschrijft de taak van de marshal als volgt:

De marshal is aangesteld om het golfplezier van alle gebruikers te bevorderen. De marshal treedt op als gastvrouw/gastheer van leden en gastspelers en mag daarbij corrigerend optreden indien de situatie dit nodig maakt. De marshal is geen politieagent, maar haar of zijn aanwijzingen moeten wel worden opgevolgd. Een marshal zal er dus op letten dat alle gebruikers van de baan hun sport op een goede sportieve wijze kunnen beoefenen. Dit betekent dat de marshal let op naleving van de regels, met name de etiquetteregels, m.b.t. het gebruik van de baan.’

Hoe kunnen we dat in specifieke taken weergeven:

  • Zorgen voor de veiligheid van spelers (en toeschouwers) op en rond de baan.
  • Toezien op het speeltempo in de baan en zorgen dat dit niet te laag wordt.
  • Het voorkomen, of tenminste beperken, van wachttijden.
  • De marshal heeft daarbij het recht om drie- of vierballen te formeren of te splitsen als doorstroming in de baan dit vereist.
  • Toezien dat er geen schade aan de baan wordt toegebracht.
  • Toezien dat alleen speelgerechtigde spelers in de baan zijn.
  • Toezien dat voorschriften met betrekking tot gebruik van buggy’s, trolley’s, draagtassen worden gehandhaafd.’

Dat klinkt allemaal best streng hoor ik u denken. Buitengewoon Gastvrij is echter op elk bovenstaand punt heel goed toe te passen en dat is ook wat we van u vragen en wat het zo leuk maakt!

De marshals op onze baan zijn allemaal vrijwilligers en zij krijgen daarvoor een vrijwilligersvergoeding. Aan het einde van de dienst vullen zij hun uren in op de iPad (onderdeel van hun vaste uitrusting, net als de marshal telefoon, de AED en de EHBO kist) en op basis daarvan ontvangen zij de vergoeding. Het gebruik van de AED is een belangrijk item en wordt dan ook jaarlijks geoefend.

Hoe vaak wordt mijn inzet gevraagd?? Net zo vaak als u dat wilt! En hoe meer marshals hoe makkelijker het is om aan te geven wanneer u wel en wanneer u niet kunt. Graag willen we ook dat onze marshals (gastheren/vrouwen) bijvoorbeeld bij de start van een wedstrijd op de teebox aanwezig zijn als starter, waarbij met name gelet wordt op het tijdig starten en de spelers herinnerd worden aan het gebruik van een pitchfork, het terugplaatsen van plaggen etc. Dus als dat een taak is die u aanspreekt reageer dan ook.

Bent u geïnteresseerd? Neem contact op met Henk van der Sluis (Hoofd Marshals) 06 30791728 of Heleen Feijtes, onze Hospitality Manager (heleen@haarlemmermeerschegolfclub.nl). Zij kunnen u verder informeren.

Wilt u eens zien wat een marshal zo al doet? Dan kunt u altijd een keer meerijden met een marshal en uw vragen stellen.