De
UITVOERDERS

Interview met Sjaak Berkhout en Nicky Skinner, Greenkeepers HGM (Hollandse Greenkeeping Maatschappij)

Er was 30.000 m3 grond extra voor nodig, ruim 2 km drainageleidingen en 25 aansluitputten.
En ook nog eens 42 nieuwe bomen.
Met de renovatie van de Bolstra brak er een drukke periode aan voor de Greenkeepers van de HGM.
Reden om ook aan hun te vragen hoe zij de gehele uitvoering van het project hebben ervaren.

Wanneer komen jullie in zo’n project als de “Renovatie Bolstra” in beeld?

Op het moment dat de werktekening definitief is en de offerte en prijs voor de uitvoering is goedgekeurd komen wij als greenkeepers daadwerkelijk in actie. We weten natuurlijk van tevoren wel dat het project eraan zit te komen, en houden daar qua planning voor zover mogelijk vast rekening mee. Maar het echte moment van “GO” was voor ons vorig jaar januari. We zijn toen gestart met het rooien van de bomen. Het vroor toen hard, dus we konden met zwaar materiaal de baan in. We hebben zo’n 200 bomen rond de baan weg gehaald en daarna alle coniferen (heggen) die in de baan stonden.

Vervolgens hebben we de toplaag grond weggehaald en opgeslagen om later weer te gebruiken. We hebben zo’n 30.000 m3 grond verzet. Daarna hebben we volgens de werktekeningen van de baanarchitect de structuur uitgezet. De leidingen voor de beregeningsinstallatie en de drainages ingegraven en de verschillende verhogingen in het terrein aangebracht. Er zijn wat sloten gedempt, en ter compensatie zijn er op andere plaatsen extra waterpartijen gemaakt.

In de ‘bouwperiode’ hebben we goed weer gehad, weinig regendagen. We lagen dan ook goed op schema. Na het inzaaien ging het in eerste instantie ook nog goed. Na 14 dagen zag je al een mooie groene gloed over de baan komen. Maar toen ging het helaas mis. We kregen een lange aansluitende periode van droogte en een hittegolf. Daardoor hebben we veel vertraging opgelopen en konden we helaas de baan ook niet op tijd speelklaar opleveren.

Waren er nog problemen waar jullie tegenaan liepen?

Echte problemen hebben we niet gehad. Wel een pechgeval met op dat moment vervelende gevolgen.

Ja, dat was het moment dat we met een graafmachine een kabel van het elektrische leidingnet kapot trokken. Dat bleek de hoofdtoevoer van het clubhuis te zijn. Alles stond zonder spanning. De verlichting, de keuken de computers. En het was wel een heel ongunstig moment, want er zat toen net een hele groep sponsors in de serre klaar om te gaan eten.

Ik heb begrepen dat die allemaal zonder eten naar huis moesten. Dat was geen moment op trots op te zijn.

Sjaak: Wij vonden het een machtig mooi traject. De opdracht om van een verouderde oefenbaan zo’n prachtige par 3 baan te maken is voor ons tamelijk uniek. En als je dan na de opening zowel van de opdrachtgever als van een aantal gebruikers alleen maar complimenten krijgt is dat voor ons een mooie beloning. Wij zijn er van overtuigd dat de komende jaren een hoop golfers er plezier aan gaan beleven.

Dat is een mooie slotzin Sjaak. Ik denk dat ik namens alle leden van de Haarlemmermeersche Golfclub jullie hele team mag bedanken voor de inzet om zo’n prachtige baan op te leveren. En uiteraard ook bedankt voor dit gesprek.

Hans van der Stoop