De
PLANNENMAKERS

In gesprek met Alex Bisi, voorzitter van de Baancommissie (BACO), vraag ik hem welke rol de BACO heeft gehad bij de renovatie van de Bolstra en de drivingrange.

Alex: Het initiatief om de oude oefenfaciliteiten om te bouwen tot een serieus en aantrekkelijk geheel komt vanuit het (toenmalige) bestuur. Zowel de Bolstra baan als de driving range waren op dat moment al meer dan 25 jaar oud. Met name de Bolstra was hard aan onderhoud en een upgrading toe. Dan is het natuurlijk beter om het dan ook maar gelijk goed aan te pakken, in plaats van hier en daar wat aanpassingen te doen.


In welke mate is de Baancommissie daarbij betrokken geweest?

Er ging een redelijk lang traject aan vooraf waarbij de baanarchitect Alan Rijks op basis van onze wensen verschillende studies heeft gemaakt waaruit we konden kiezen. Pas nadat er een definitieve keuze was gemaakt kon Alan Rijks beginnen met de uitwerking van de gemaakte keuze en hadden we een goede indicatie van de kosten. Volgende stap was dat het bestuur met HGM overeenstemming moest bereiken over de kosten en planning van de uitvoering van het project.

Na goedkeuring door de Algemene Ledenvergadering is een stuurgroep samengesteld waarin Paul Hillen (oud-bestuurslid die alle ins en outs kende van de kosten en gemaakte afspraken en offertes in het voortraject) projectleider was. Hans van Leeuwen, als zijn opvolger in het bestuur, is uiteraard ook lid van de stuurgroep geworden. Verder bestond de stuurgroep uit de architect Alan Rijks, Marko Sterkenberg namens het management van onze club, Hans Schaap en Sjaak Berkhout namens HGM en ik zelf vanuit de Baancommissie. Deze stuurgroep kwam periodiek bijeen om de voortgang van het project te controleren en daar waar nodig bij te sturen. De betrokkenheid van de BACO was dus zowel in het voortraject, de plannenmakerij als in de realisatie door actief deel te nemen en mee te denken in deze stuurgroep.

Verliep deze samenwerking naar wens?

Ja absoluut. De sfeer en de samenwerking tussen de verschillende partijen was prima. Primaire taak van de stuurgroep was natuurlijk het monitoren of de uitvoering door HGM conform de werktekeningen van de baanarchitect plaatsvond. En ook of de planning werd gehaald (binnen budget). Door de goede vertegenwoordiging van de HGM in de stuurgroep waren de lijnen lekker kort en hadden we goede grip op de voorgang van het project.In de ‘bouwperiode’ hebben we goed weer gehad, weinig regendagen. We lagen dan ook goed op schema. Na het inzaaien ging het in eerste instantie ook nog goed. Na 14 dagen zag je al een mooie groene gloed over de baan komen. Maar toen ging het helaas mis. We kregen een lange aansluitende periode van droogte en een hittegolf. Daardoor hebben we veel vertraging opgelopen en konden we helaas de baan ook niet op tijd speelklaar opleveren.


Wat was nu de toegevoegde waarde van specifiek de BACO in het project?

Wij hebben als BACO de keuze en projectie van de bomen in de Bolstra bepaald. Daarbij speelde niet alleen het resultaat op korte termijn een rol, maar zeker ook wat het op de langere termijn gaat worden. We hebben daarbij niet voor snelle groeiers gekozen, maar voor wat kleinere kleurrijke bomen, en bomen met een zuilachtige vorm. Er staan nu bomen met bloesem, kersenbomen bijvoorbeeld zodat dit in het voorjaar een prachtig aanzicht geeft. Dit is ook een blijvend gezichtsbepalend aspect in de baan en daardoor voor de BACO een mooi aandeel. Ook de exacte locatie van de bomen is daarbij van belang om enerzijds bescherming te bieden aan de baan maar ook de juiste diepte te geven wat weer belangrijk is voor het golfspel.


Wat waren de leukste momentenen wat waren de minder leuke ervaringen van het project?

Het leukste is natuurlijk dat je na een lange periode van voorbereidingen eindelijk de groei van de baan ziet beginnen. En dat, ondanks dat de natuur ons behoorlijk tegen zat, je uiteindelijk als stuurgroep een prachtig resultaat aan de leden kunt overdragen.


Minder leuk was dat we de baan niet op de geplande tijd klaar hadden. Je staat als stuurgroep machteloos als de natuur je in de steek laat. Door de lange periode van hitte en droogte bleef de groei achter en was het onverantwoord om de baan op het geplande tijdstip te openen. HGM heeft alles geprobeerd door continue te sproeien om de groei te bevorderen, maar er was niet tegen te werken. ‘s Nachts hadden we ook heel veel water nodig om de grote baan te beregenen want die had natuurlijk ook last van de hitte. En overdag verdampte het grootste deel van het water wat we op de Bolstra konden sproeien.

Ben je tevreden over het resultaat?

Ik ben zeer tevreden over het eindresultaat. Het is een mooie en uitdagende baan geworden. En doordat de rough zich nu ook goed ontwikkelt wordt hij steeds uitdagender. Ik weet dat rough door veel golfers als hinderlijk wordt ervaren maar het is een belangrijk element van de golfsport. Het dwingt je om de bal zoveel mogelijk op de fairway of op de green te houden. Kijk, als je de bal links en rechts naast de baan speelt en overal gemakkelijk kunt spelen maakt het dus niet uit of je de bal recht kunt spelen. Dan word je ook niet beter als golfer. Juist als je gestraft wordt met een onnauwkeurig shot dat in de rough belandt, word je als golfer min of meer gedwongen om het spel beter te leren en onder controle te krijgen. Dan wordt het golfen alleen maar leuker voor je.













Alex bedankt voor dit gesprek

Hans van der Stoop