Wie zijn die mensen?
Onlangs las ik een interessant stukje op golf.nl. Het ging over tips voor een warm welkom en positief imago. Ik citeer: „Een warm welkom op je club draagt bij aan een positief imago. Even belangrijk is het gebruik van aansprekende beelden en toegankelijke teksten.“
Het was kennelijk geschreven door een publiciteitscoach, en dus rijkelijk voorzien van woke aanbevelingen. Onderzoek toont aan dat inmiddels 93,6% van de bevolking daar de buik van vol heeft. Ik zal je dus het geleuter over inclusiviteit en diversiteit besparen en mij beperken tot een paar bruikbare tips, die al genoeg stof tot nadenken geven.
Zoals: „Door op je clubwebsite, op social media en in promotiemateriaal afwisselend beeld te tonen van allerlei personen en groepssamenstellingen, laat je zien dat iedereen welkom is, ongeacht leeftijd, geslacht of achtergrond. De drempel voor nieuwe golfers om een keer te komen kennismaken met je club wordt hierdoor verlaagd.“ En wat te denken van deze: „Volwassen mensen bepalen bij het zien van een groepsfoto binnen 6 seconden of ze daar bij zouden willen horen. De jeugd heeft daar slechts 3 seconden voor nodig.“
Kijk vanuit dit perpectief eens naar onze eigen website en het zal je opvallen dat er nogal wat lange lappen tekst in staan en dat er nergens een mens te zien is. Gelukkig is er voor nieuwsgierige bezoekers van onze website ook een plaatjesoase te vinden in die dorre feitenwoestijn: de digitale Meermare. Dus je mag hopen dat ze die weten te vinden. Want één plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden.
Stel je voor dat je als millenial of iemand uit generatie X, Y of Z in de Meermare op zoek gaat naar leuke foto's van groepjes jonge golfers. Dan hebben we pech, want daarin staan doorgaans (althans vanuit jeugdig perspectief) alleen plaatjes van blije oude mensen. Dus komen ze, naar ik vrees, binnen 3 seconden tot de conclusie dat zie hier niet bij willen horen.
Kortom, er is werk aan de winkel voor clubleden die begrijpen wat ik bedoel, en als een soort „influencer“ met leuke foto's en pakkende ondertitelingen eeuwige roem en waardering in ons Haarlemmermeersche golfwereldje willen gaan vergaren.
Nieuw redactielid Meermare
Vanaf deze maand is ons redactieteam versterkt met Marianne Pruim.
Zij stelt zich graag voor: “Golf is al 27 jaar mijn passie, ooit met mijn man begonnen op de Hooge Rotterdamsche in de havenstad, uitdagende baan met veel hoogteverschillen. Als beginneling zeker niet makkelijk. Daarna lid op diverse andere banen vanwege onze verhuizingen.
Sinds een jaar woon ik in Haarlem en per afgelopen januari lid van de HGC waar ik in de dinsdagmorgen dames competitie zit.
In de Meermare las ik een oproep voor vrijwilligers en zo kom ik met mijn 50-jaar bedrijfservaring op deze colofon pagina terecht. Mijn eerste artikel staat er vandaag in over de gastvrouwen in het restaurant. Schrijven en organiseren zijn mijn passie dus ik hoop hier nog lang actief te zijn.”
Tips aan de redactie
Kopij ontvangen wij graag in een gangbaar bestandsformat, zoals Word of OpenOffice, of als platte tekst in een email. Gebruik s.v.p. zo weinig mogelijk opmaakinstellingen.
Eventuele foto's graag als bijlage meezenden (in groot formaat) om kwaliteitsverlies te voorkomen.
Artikelen worden, tenzij anders vermeld, geplaatst onder verantwoordelijkheid van de redactie en hoeven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur te vertegenwoordigen.
Met dank voor de foto's beschikbaar gesteld door onder anderen Pieter van Houten, Frides Laméris en Raymond Hofer.
Vormgeving en opmaak: Carla Kieft.
Haarlemmermeersche Golfclub Spieringweg 745 2142 ED Cruquius
T 023 558 90 00 E info@haarlemmermeerschegolfclub.nl
Carla Kieft Voorzitter
(06) 533 65 328
Jan van Grondelle
(06) 531 80 271
Mandy Lammers
(06) 463 36 712
Nico ter Haak
(06) 121 32 131